Bravo-leken for 0-3 åringene i barnehagen

"Barn som lærer tidlig, lærer mer og raskere senere i livet."

Vi startet opp med Bravo-leken i høst, og det er et av våre fokus gjennom hele året.

Bravo-leken er et språk-og sansestimulerende opplegg, der målet er å leke seg til økt ordforråd, forståelse og språklig bevissthet. Vi bruker synet, hørselen, lukt, smak og taktilsansen, fysiske aktiviteter og mestringsopplevelser.

Bravoleken gjør det enklere for oss gi barna flere sanseopplevelser daglig. Leken er basert på kunnskap om at jo flere sanseopplevelser barna får når de er små, jo lettere blir læring senere. Gjennom Bravo-lekens bokstaver, ord og aktiviteter bedres den språklige bevisstheten, forståelsen og ordforrådet økes og barna får motoriske utfordringer og mestringsopplevelser sammen med en trygg voksen. En slik ekstra tidlig, helhetlig innsats ffremmer læring og kan forebygge lese-og skrivevansker.

Trygghet for barna sikrer vi gjennom primærkontakter, lite aktiviteter, gi barna tid til å sitte på fanget og tid til å se og høre hvert enkelt barn. Gjennom et kosthold som har et rett forhold mellom proteiner, karbohydratet og fett som gir et stabilt blodsukker lærer barna mest mulig. Språk- og sansestimulering utvikler barna sitt språk gjennom økt forforråd og ordforståelse. De fem sansene er hovedveiene inn til hjernen, og hovedveiene ut er språk og motorikk. Det er viktig at barna får være fysisk aktiv, og ikke sitte stille. Fysisk aktivitet øker blodsirkulasjonen til hjernen, som gjør den mer mottakelig for læring.

Et eksempel på en Bravo-stajon er fem ord i kategorien grønnsaker; gulerøtter, paprika, brokkoli, blomkål og potet. På den ene siden av kortene står ordene, og på den andre sidene er det bilde av de samme ordene. Den voksne sier ordene først og viser siden med bokstaver, og så snus kortene og ordene gjentas samtidig som blidene vises. Deretter kan ordene konkretiseres ved å la barna se på, kjenne på, lukte og smake på de ulike grønnsakene. Deretter kaster vi terningen, og gjøre den aktiviteten som vises over til neste stasjon, for eksempel krabbe, fly, snurre, rulle eller åle.

På nettsiden bravoleken.no finner dere mer informasjon.